A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) júniustól folyamatosan küldi az adószámla-értesítőket a magánszemély és egyéni vállalkozó ügyfeleinek.

Akik elektronikusan tartják a kapcsolatot a NAV-val, azok a tárhelyükön, akik pedig papíralapon, azok a postaládájukban találhatják az adószámla egyenlegről szóló dokumentumot. Az adószámla-értesítők kezelése fontos! Egyrészt az esetleges tartozást mielőbb rendezni kell, illetve érdemes intézkedni akkor is, ha az adószámlán túlfizetés van. A tartozás ugyanis folyamatosan nő, a rendezetlen összeghez késedelmi pótlék is járul, a túlfizetést pedig az elévülés után már nem lehet visszaigényelni.

Az adószámla-értesítők elején mindenki megtalálja a számára legfontosabb információt: kell-e fizetnie vagy esetleg igényelhet vissza. Illetve azt is láthatjuk, hogy 2023-ra keletkezett-e pótléka. Az aktuális egyenleg egyébként a NAV Ügyfélportálján, illetve a NAV-Mobil applikációban is megtekinthető, az év bármely napján.

Adószámla-értesítőt csak az kap, akinek ötezer forintnál több tartozása, vagy ezer forintnál több túlfizetése van. Akik fizetési kötelezettségüket tavaly nem, vagy csak késve teljesítették, és emiatt ötezer forintot elérő késedelmi pótlékuk is keletkezett, azok a pótlékról is kapnak tájékoztatást.

A tartozás és a túlfizetés legegyszerűbben, banki költség nélkül az Ügyfélportálon rendezhető.

A tartozás megfizetéséhez – bejelentkezés után – az Adószámla menüpont alatt a Bővebb információra kattintva kell lekérdezni az egyenleget, és a Hátralék rendezése gombbal már indítható is a fizetés. Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással (a közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet vagy az adószámot). Vagy akár fizethető a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával is.

Ugyanitt kérhető a túlfizetés kiutalása vagy átvezetése is az „Átvezetési és kiutalási kérelem” elnevezésű űrlapon, amely az adószámla lekérdezése után, a Túlfizetés rendezése gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközről, akár mobiltelefonról is elérhető.

Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon vagy minket. Konkrét ügyek intézéséhez ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban igényelhető a TEL-nyomtatványon. Ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató.