Tagadhatatlanul digitális korban élünk. Ez pedig azt jelenti, hogy az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése az adózás és számlázás terén is változásokat hoz.

Az EU szabályozása szerint az elektronikus számlázás lesz az általános számlakiállítási szabály, ami lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy kötelezővé tegyék az e-számlázást. Az elektronikus számlák és a papíralapú számlák eddig egyenrangúként voltak kezelve, ez a jövőben jelentősen megváltozik. Bár a számlaforgalom valós idejű ellenőrzése nem idegen a magyar vállalkozások számára mégis hamarosan érkeznek a változások.

Egy tervezett EU-s jogszabálycsomag értelmében a számlákat általános jelleggel elektronikusan kell majd kiállítani, amelynek kötelező alkalmazása alól a tagállamok kérhetnek felmentést. Nem lehet viszont az elektronikus számlázást elkerülni az uniós országok közötti, közösségi ügyleteknél és – 2024-től kezdődően – a belföldi ügyletekről az e-számla kiállításához a vevő beleegyezésére sem lesz már szükség. (Most a vevő még ragaszkodhat a papíralapú számlához.)

Változik az Irányelvben az elektronikus számla definíciója is.

Az elektronikus számlát olyan strukturált elektronikus formában kell kiállítani, továbbítani és befogadni, ami lehetővé teszi az automatikus és elektronikus feldolgozást. Az nem nagy újdonság a hazai vállalkozóknak, hogy kötelező lesz a számlán feltüntetni a bankszámlaszámot, a fizetési határidőt és a helyesbítő számla sorszámát is, de a Közösségen belüli ügyleteknél – amennyiben az adó fizetésére a vevő a kötelezett – a számlát két napon belül ki kell állítani.

Talán csak annyiban lehet egyelőre fellélegezni, hogy a tervezett uniós jogszabálycsomag bevezetésére több lépésben a következő években kerül sor, 2028-ig. De a fentiek nagyon jelentős változások, hiszen jelenleg a cégeknek ‒ nemcsak Magyarországon ‒  a teljesítés hónapját követő 15 napon belül kell feltölteni az adóhatósághoz. Ráadásul az ügyletről akkor is szükség van két napon belüli adatszolgáltatásra, ha a számla kibocsátására nem kerül sor határidőben. A fentieknek megfelelően megszűnik a gyűjtőszámlázás is. (Nem lehet a gyakori eladásokat összevontan, havi egy alkalommal leszámlázni.) Egy keddi közösségi értékesítés adatainak csütörtökön már látszania kell az uniós adatbázisban.

A lépéssorozat nem titkolt célja, hogy ellehetetlenítsen néhány, nálunk sem ismeretlen adó-, főleg áfacsalási formát. De az új szabályok átültetése a gyakorlatba a jogkövető, tisztességes cégeknek sem lesz könnyű. (Viszont a befogadói oldalt érintő lépésekről még nincs információ.) A fentiekkel párhuzamosan egyebek mellett megszűnik majd a közösségi összesítő jelentéstételi kötelezettség (A60) is.

A kezdeményezés három témakörre összpontosít:

  • Egyszeri áfaregisztráció.
  • Digitális számlaadat jelentési követelmények (Digital Reporting Requirements – DRR) és e-számlázás.
  • Az áfakérdések kezelése a platformalapú gazdaságban.

Egy a sima PDF formátumú – strukturált adatokat nem tartalmazó csatolmány nélküli – számla már nem lesz elfogadható e-számlaként. A javaslat szerint a kötelező elektronikus számlázás 2028-tól lép életbe, így a társaságoknak van idejük a felkészülésre. Azonban a fent említett elektronikus számla új fogalma és az ahhoz kapcsolódó elvárások már 2024-től életbe léphetne