Új korszak lesz 2025-től a fogyasztóvédelemben, ugyanis érkezik a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság.

 

2025. január 1-jétől jelentős változás történik a hazai fogyasztóvédelem és kereskedelempolitika területén. Már sok újság hírül adta, hogy megalakul a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Az új szuperhatóság, hivatalos szerv célja, hogy hatékonyabban, összehangoltabban és átláthatóbban lássa el a fogyasztók védelmét és a kereskedelmi szabályok betartatásának felügyeletét. Az NKFH létrejöttével a webshopok és online kereskedők is szigorúbb ellenőrzésekre és új szabályozási követelményekre számíthatnak.

 

Mi lesz az NKFH szerepe és feladata?

 

A hatóság egy központi szerepet betöltő szerv lesz. Működését és feladatkörét a vonatkozó jogszabályok határozzák meg, de általános céljuk javítani a fogyasztók és vállalkozások közötti bizalmat, erősíteni a piaci tisztességes magatartást, elősegíteni az európai uniós normák érvényesülését Magyarországon.

 

Kiemelt feladatok lesznek:

 

  • Kereskedelmi és fogyasztóvédelmi politika kialakítása és végrehajtása. Az NKFH közreműködik a kormányzati politika kidolgozásában és annak gyakorlati megvalósításában.
  • Jogszabályi véleményezés és javaslattétel. A hatóság részt vesz a kereskedelem és fogyasztóvédelem területét érintő jogszabálytervezetek véleményezésében, illetve szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.
  • Ellenőrzési és vizsgálati programok előkészítése. Az NKFH koordinálja a kormányhivatalok által végrehajtott fogyasztóvédelmi vizsgálatokat, és központilag irányítja a mintavételezési és laboratóriumi vizsgálati folyamatokat.
  • Eseti vizsgálatok és jelentések készítése. A hatóság elrendelhet eseti vizsgálatokat, különösen, ha azok több kormányhivatal illetékességi területét, vagy a fogyasztók széles körét érintik. Éves jelentéseket tesz közzé a tisztességtelen forgalmazói magatartásokról, valamint az Európai Bizottságnak is jelentést nyújt be.
  • Európai Fogyasztói Központ működtetése. Az NKFH az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának nemzeti tagjaként is tevékenykedik, elősegítve a határokon átnyúló fogyasztóvédelmi ügyek kezelését.

Egészen bizonyos, hogy az új hatóság megalakulása az online kereskedelemre is jelentős hatással lesz. Az NKFH központosított ellenőrzési rendszere és laboratóriumi vizsgálatai biztosítják, hogy a fogyasztókhoz csak a megfelelő minőségű, jogszabályoknak megfelelő termékek juthassanak el.

 

A webshopoknak fokozott figyelmet kell fordítaniuk:

 

  • Az általuk értékesített termékek megfelelőségére és eredetére,
  • a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elkerülésére,
  • valamint a vásárlók tájékoztatásának (ÁSZF) és adatvédelmének (GDPR) pontos betartására.

A változások kapcsán a webshopoknak érdemes időben felkészülniük a szigorúbb ellenőrzésekre és a hatósági vizsgálatokra, rendben rakni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF), és ezt a gyakorlatban is alkalmazni. Az új szuperhatóság rendszere nemcsak a hazai, hanem az uniós fogyasztóvédelmi irányelvek betartását is szorosabban figyelemmel kíséri majd.