Bizonyára mindenki hallotta már és e-mailes értesítéseink, tájékoztatásaink is mindenkihez eljutottak arról, hogy 2025.01.16-ától nem lesz elérhető a sima, korábban használt Ügyfélkapu.

E-mailben már mindenkit tájékoztattunk róla, hogyan oldottuk meg a könyvelési munkákkal járó, a zökkenőmentes ügyintézést biztosító szükséges átállást. De MOST arra szeretnénk kérni mindenkit, hogy 2024.12.31-ig vagy az Ügyfélkapu+-ra vagy a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazásba (erre csak e-személyivel lehet) regisztráljon be!

Az átálláshoz kapcsolódóan rengeteg félinformáció és/vagy félreértés jelent meg, de van három fontosabb tudnivaló, amivel a jelenleg elérhető hivatalos információk és az érvényben lévő jogszabályok alapján tisztában kell lenni.

  1. 2025. január 16-án az Ügyfélkapu néven ismert belépés megszűnik. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy csak a felhasználónév és a jelszó segítségével nem lehet majd belépni az olyan felületekre, mint például az EESZT, a magyarorszag.hu, az eSZJA, az ONYA és más hivatalos ügyintézésre szolgáló állami webfelület.
  2. Az Ügyfélkapu+ január 16. után is használható lesz belépésre, ha az állami webfelületekre akarunk eljutni.
  3. Az Ügyfélkapu+ mellett a DÁP alkalmazás is használható, illetve január 16-ától is alkalmas lesz arra, hogy belépjünk azokra az oldalakra, amiket korábban az Ügyfélkapu segítségével értünk el.

Az átregisztrálás után a hagyományos Ügyfélkapu már nem elérhető!

 

Fontos tisztában lenni azzal, hogy az Ügyfélkapu valóban csak egy kapu, egy olyan digitális megoldás, ami lehetővé teszi, egyazon felhasználónév és jelszó használatával hozzáférjünk több különböző felülethez. Azért szüntetik meg, mert már öreg, nem biztonságos, nem véd úgy, ahogy kellene. Könnyen vissza lehet élni vele és az illetéktelenek nagyon kényes adatainkhoz férhetnek hozzá a rendkívül gyenge védelem miatt.

A hivatalos tájékoztatás szerint a hagyományos Ügyfélkapu csak 2025. január 15-én szűnik meg, de az, aki elvégezte az átregisztrálást, az már csak az Ügyfélkapu+ szolgáltatásba tud belépni.

Az Ügyfélkapu+ ugyanaz, mint a sima Ügyfélkapu, csak ki van egészítve az úgynevezett kétfaktoros azonosítással. Tulajdonképpen az eddig használt felhasználónév és jelszó nem változik, csupán arról van szó, hogy ezeket megadva a mobileszközünk segítségével igazolni kell, hogy tényleg mi lépünk be valamelyik rendszerbe, és nem valaki más próbál visszaélni az adatainkkal.

Hogyan kell átregisztrálni?

1. Okos telefon tulajdonosként először életünk megkönnyítése érdekében töltsük le az Ügyfélkapu+ által ajánlott hitelesítő alkalmazások egyikét.

A Google Authenticator használatát javasoljuk, hiszen több embernek van Google-, mint Microsoft-fiókja és így nem kell újabb profil regisztrálását elvégezni.

2. Menjen az ugyfelkapu.gov.hu oldalra és ott kattintson a Bejelentkezés gombra!

3. Válassza ki az Ügyfélkapu opciót, és adja meg az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónevet és jelszót!

4. A betöltődő oldalon válassza az Ügyfélkapu+ igénylése lehetőséget!

5. Az új lapon olvassa el figyelmesen a szöveget, válassza ki a használni kívánt hitelesítő alkalmazást, majd nyomjon a Tovább az Ügyfélkapu+ igénylése gombra!

6. Nyissa meg a mobilra letöltött hitelesítő alkalmazást! A Google alkalmazás esetében nyomja meg a jobb alsó sarokban lévő színes + ikont, válassza ki a QR-kód beolvasása opciót, majd olvassa be a monitoron látszódó QR-kódot! A weblapon adja meg az Ügyfélkapuhoz tartozó jelszót, majd az alatta lévő rubrikába írja be a hitelesítő alkalmazásban éppen megjelenő hatjegyű számot, majd kattintson a Tovább gombra! (Figyeljen, mert a hatjegyű kód félpercenként változik, érdemes kivárni, míg újraindul a rendelkezésre álló 30 másodperc.)

7. A betöltődő új oldalon szerepel egy törlőkód (ezzel törölhető a későbbiekben az Ügyfélkapu+ regisztráció), ezt mindenképpen érdemes lejegyezni, majd kipipálni az erről szóló fehér rubrikát, végül megnyomni a Befejezés gombot.

Ha nincs valakinek okos telefonja

 

Az Ügyfélkapu+ két okostelefont nem igénylő lehetőségre hívja fel a figyelmet (sajnos egyik sem tud magyarul!), mindkettő böngészőből használható, tehát ezeknél nincs szükség külön telepítésre.

A Verifyr a felhőben tárolja a hitelesítéshez szükséges információkat, így azok bármilyen internetkapcsolattal rendelkező számítógépről elérhetők.

1. A verifyr.com oldalon a Sign Up gombra kattintva készítsen egy profilt az e-mail cím és egy erős jelszó megadásával. Ezt követően kapni fog a megadott e-mail címre egy levelet, amiben szerepel egy aktiváló link, erre kattintva lesz aktív a létrehozott profil. A felület bal oldali menüjében kattintson a One-time passwords opcióra.

2. A betöltődő új oldalon kattintson a felső Setup gombra.

3. A Set a label részhez annak a személynek a nevét érdemes írni, akié az Ügyfélkapu+, a Set an issuer részhez írja oda: Ügyfélkapu+. Máson nem érdemes semmit változtatni.

4. Ekkor nyisson egy új böngészőablakot, amelyben behívja az ugyfelkapu.gov.hu oldalt és kattintson a Bejelentkezés gombra.

5. Válassza ki az Ügyfélkapu lehetőséget, adja meg az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónevet és jelszót, a betöltődő oldalon pedig válassza az Ügyfélkapu+ igénylése opciót!

6. Az új lapon kap egy QR-kódot és egy szöveget, ami az okostelefonos alkalmazásra vonatkozik. Nyilván, ezeket figyelmen kívül kell hagyni.

7. Kattintson a kék Nem tudom beolvasni a kódot feliratra! Kapni fog egy 16 jegyű, betűkből és számokból álló kódot (ezt érdemes biztos helyre külön feljegyezni, később még szükség lehet rá). A kódot másolja ki, lépjen vissza a másik ablakba/lapra a verifyr.com felületére, és a kódot illessze be a 3. pont Secrete nevű rubrikájába. Majd a lap alján kattintson a kék Create TOTP (TIME-BASED gombra!

8. Ezt követően kattintson a One-time passwords menüpontra és megjelenik a frissen beállított TOTP, a fent megadott információkkal. Nyomja meg a Generate gombot, ami készít egy 30 másodpercig érvényes hatjegyű kódot. Ezt másolja ki, lépjen vissza az Ügyfélkapu+ regisztrációs lapra, adja meg Ügyfélkapu jelszavát, az Azonosító megadása rubrikába pedig másolja be az előző pontban említett kódot. Végül nyomja meg a Tovább gombot. Erre mindössze 30 másodperc van, mert ennyi ideig érvényes a legenerált kód. Ha ezt túllépi, a rendszer nem engedi be a megadott számsorral, újat kell létrehozni, és ismét próbálkozni.

9. Ha sikeresen végeztünk, akkor megtörténik a kétfaktoros azonosítás beállítása. A betöltődő új oldalon szerepel egy törlőkód (ezzel törölhető a későbbiekben az Ügyfélkapu+ regisztráció). Ezt mindenképpen érdemes lejegyezni, majd kipipálni az erről szóló fehér rubrikát, végül megnyomni a Befejezés gombot.

NAGYON FONTOS MEGEMLÍTENI, hogy a hivatalos szervek szűken mérik a hiteles és megbízható információkat. Így a leírtak egy része egyik napról a másikra bármikor megváltozhat.

Ráadásul a jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu+ rendszere csak 2025. december 31-ig fog működni, utána teljes egészében a DÁP veszi át a helyét az Economx hírportál szerint.

Az ügyfélkapu+ szolgáltatásba való bejelentkezés után nem a megszokott főoldal fogadja a felhasználókat!

 

A pénzcentrum tájékoztatása szerint egyelőre nem lehet továbbnavigálni az üzeneteinkre, nem tudjuk ellenőrizni biztosítotti jogviszonyunkat (TAJ nyilvántartás), de nincs direkt menüpont a családtámogatási- és földhivatali ügyek intézésére sem, illetve az adóigazolások lekérésére sem mutat fix hivatkozás.

Direkt tájékoztatás ugyan nincs arról, hogyan lehet hozzáférni az egyes funkciókhoz. Ugyanakkor a szemfüles felhasználók a jobb alsó sarokban található „SEGÍTHETEK?” chatbotra kattintva könnyedén információt kaphatnak arról, mi a teendőjük. MIA, a robot asszisztens azt javasolja, hogy „ügyintézéshez érdemes a https://magyarorszag.hu felületről indulni”. És valóban, az egyes önálló felületeket el lehet érni a javasolt magyarorszag.hu domain-ről. Így többek között a Tárhely felülete is könnyedén felkereshető, ami amúgy lehetőséget nyújt az összes funkció előhívására.

Segítség lehet még az alábbi videó is

 

De, ha valakinek sehogy sem sikerül szívesen segítünk, de csak személyesen tudunk, el kell jönni hozzánk!