Életbe lépett az EU által elfogadott ViDA-csomag 2025 április 14-én.

 

Az Európai Unió 2025. március 11-én fogadta el hivatalosan a ViDA-csomagot, aminek legfőbb célja, hogy alapjaiban modernizálja a közös hozzáadottérték-adó rendszert. Emellett az is cél, hogy hatékonyan csökkentse az általános forgalmi adócsalások mértékét az Unióban a következő rendelkezésekkel:

  • digitális adatszolgáltatás bevezetése a Közösségi ügyletek vonatkozásában,
  • az e-számlázás formalizálása és kiterjesztése,
  • a különböző értékesítési platformokra vonatkozó új szabályozások kidolgozása és bevezetése,
  • az egyszeri áfaregisztráció kialakítása.

 

Bár a ViDA-csomag rendelkezéseinek megvalósítása folyamatosan várható 2025 és 2035 között, nem árt róla kicsit többet tudni.

 

Ez azt jelenti, hogy ugyan az unióban 2030-tól válik kötelezővé az elektronikus számlázás az egyes tagállamokban letelepedett vállalatok közötti ügyleteknél, a ViDA-csomag célja, hogy hozzájáruljon a ViDA bevezetéséhez szükséges működési, technológiai és szervezeti feltételek kialakításához. Illetve, hogy meghatározza a hosszú távú fenntarthatósághoz szükséges lépéseket. Az intézkedéscsomag első fontos pillére az elektronikus számlaadat-szolgáltatás, az e-számlázás egységesítése és a digitális jelentéskészítés.

 

  • 2025-től a tagállamok kötelezővé tehetik az e-számlázást belföldi ügyletek esetében.
  • A tagállamok előírhatják azt is, hogy az ügyfelek ettől a dátumtól kötelesek elfogadni az e-számlákat.
  • 2030. július 1-jétől minden határokon átnyúló, a vállalatok közötti (B2B) vagy a vállalatok és a kormányzat közötti (B2G) ügyletre kötelező az e-számlázás. Ráadásul szabványos uniós formátumban. Emellett a digitális adatszolgáltatás is kötelezővé válik, cserébe megszűnik az A60-as adatszolgáltatást.
  • Tagállamon belüli B2B-ügyletekre új belföldi adatszolgáltatási kötelezettséget csak az EU-s standard szerint vagy azzal kompatibilis módon vezethetnek be a tagállamok, kötelezővé teszi az EU-s e-számla standard (EN 16931) használatát, míg már bevezetett tagállami adatszolgáltatások legkésőbb 2035-ig maradhatnak meg jelenlegi formájukban.
  • Majd 2035-től teljes uniós harmonizáció várható.

 

Az adócsomag második pillérje az online értékesítési platformok reformja.

 

Kifejezetten azoknak a platformok számára lesz ez komoly változás, amelyek személyszállítási és szálláshely-szolgáltatásokat közvetítenek. De azok is érintettek, akik ezeket a szolgáltatásokat platformokon keresztül kínálják, ám jelenleg nem kötelesek áfát felszámítani. A jövőben ugyanis a platformokra hárulhat az áfafizetési kötelezettség, és ez hatással lehet az árakra és a bevételekre.

 

  • Nem lesznek adófizetésre kötelezettek azok a platformok, amelyek az uniós rendelkezések alapján kis- vagy középvállalkozásnak minősülnek.
  • 2028. július 1-jétől a tervezettek szerint módosulnak az online platformokkal kapcsolatos szabályok is. A legkomolyabb változás az adóztatást/adózást érinti és az alanyi adómentes szolgáltatókra vonatkozik. Amennyiben valaki Airbnb-n vagy Booking-on keresztül kínál szálláshelyet és tevékenységére alanyi adómentességet választott, úgy a jövőben az Airbnb/Booking által felszámított közvetítői díj is adómentes lesz. Ezzel megkímélik a szálláshely-szolgáltatót az adminisztrációs és adófizetési kötelezettségektől.
  • A platformok B2C-facilitációs szolgáltatásainak teljesítési helye ott lesz, ahol az alapszolgáltatás történik.
  • Azok a platformok, amelyek valamilyen áru értékesítését segítik, és harmadik fél tulajdonában lévő árukat tárolnak raktárban, kötelesek értesíteni a tulajdonost, ha az áru más országba kerül.
  • Azokat az ügyfeleket, akik nem adnak meg áfaazonosítót, automatikusan nem adóalanyként kezelik majd.
  • A személyszállítást és szállást kínáló platformok bizonyos esetekben vélelmezett áfaalanyként válnak áfafizetésre kötelezetté. Nem kell azonban áfát fizetniük, ha a tényleges szolgáltató érvényes áfaszámot ad meg, és nyilatkozik, hogy ő maga számol el az áfával. A szabály főként azokra az esetekre vonatkozik, amikor az eredeti szolgáltató nem lenne áfaköteles. E szabály bevezetését 2030. január 1-jéig halaszthatják a tagállamok.

 

A ViDA-csomag harmadik pillére az egységes áfaregisztráció

 

Ugyan az ebben a pillérben megfogalmazott új szabályok csökkentik a külföldi áfaregisztrációk szükségességét, de mégsem szüntetik meg azt teljesen. Így sok cégnek mérlegelnie kell, hogy fenntartja-e meglévő regisztrációit, vagy kihasználja az új egyszerűsítéseket.

 

  • Egy nem letelepedett eladó számára továbbra is kötelező a regisztráció abban a tagállamban, ahonnan közösségi értékesítést végzi.
  • A regisztráció hiánya cash-flow hátrányokhoz vezethet. Mert az előzetesen felszámított áfát csak külföldi áfa-visszatérítési eljáráson keresztül lehet visszaigényelni.
  • 2028. július 1-jétől az EU-n belüli B2C értékesítések egyszerűsített áfabevallása (OSS) új szolgáltatásokra is kiterjed (pl. villamosenergia, földgáz, szerelési szerződések, belföldi értékesítések).
  • 2027. január 1-jétől az OSS-t kiterjesztik az energiaellátásra is (pl.: elektromosjármű-töltés más tagállamban).
  • 2028. július 1-jétől új OSS-modul lesz elérhető az EU-n belüli saját áruk mozgására, amivel elkerülhető a célországban való áfaregisztráció.
  • Általánosan kötelezővé válik a fordított adózás olyan B2B-ügyletek során, ahol a szolgáltató nem telepedett le az értékesítés helye szerinti tagállamban, de a vevő rendelkezik héa-azonosító számmal.
  • Január elsejétől pedig már új szabályok érvényesek a live streaming és virtuális események teljesítésihely-meghatározására B2C esetén, melyek az elektronikus szolgáltatások szabályait követik.