Hamarosan itt a Black Friday időszaka. A fekete pénteki akciók segítségével olcsóbban vásárolhatunk, a kereskedők pedig kiárusíthatnak, bevételhez juthatnak.
Az átlagon felüli árkedvezmények időszakának azonban vannak kihívásai és odafigyelésre számot tartó sarkalatos pontjai! A kereskedőkre ugyanis fontos szabályok vonatkoznak. A Black Friday árainak meghatározása, akár komoly bírságot is hozhat idén. Ha az akciós árakat nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően alakítják ki, teszik közzé.
Bár a 162/2023. (V.5.) Korm. rendelet csak az 1 milliárd forint nettó árbevételt elérő kereskedőkre vonatkozóan írja elő, hogy a rendeletben meghatározott termékek esetében a megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árhoz képest kell a legalább 15 százalékos akciós árat meghatározni. De a Gazdasági Versenyhivatal és a Fogyasztóvédelem nem csak náluk figyeli az akciós árak megfelelő kialakítását, a tisztességes piaci magatartást. Tavaly óta az Európai Unió egész területén új szabály lépett érvénybe az akciós árak és árcsökkentés tekintetében. Ezt itt érdemes részletesen elolvasni!
Tisztességtelennek minősül, ha az akció mértéke valótlan, vagy az eredeti ár nem az, amit korábban használt a kereskedő („eredeti ár” pedig az, amit az akciót megelőzően a kereskedő jellemzően alkalmazott). Nagyon rossz taktika Black Friday előtt néhány nappal megemelni majd leakciózni a termékek árát csak azért, hogy az akciós ár sokkal kevesebbnek tűnjön, mint amennyiért néhány nappal korábban adták.
Ráadásul az árcsökkentéssel együtt kötelező az árcsökkentést megelőzően alkalmazott árat (korábbi ár) is feltüntetni (a boltokban és a webáruházak honlapjain is):
- Ha a „korábbi ár” az árcsökkentés előtti legalább 30 nappal korábbi ár.
- Ha ennél rövidebb ideje van forgalomban a termék, akkor is legalább a 15 nappal a korábbi árhoz képest kell az árcsökkentést alkalmazni.
Egy esetleges ellenőrzés esetén, a helyszínen be is kell tudni bizonyítani, hogy az akciós ár nem a múlt heti, hanem legalább a múlt havi árhoz képest kedvezményes!
Arra is figyelni kell, hogy a reklámüzenet ne legyen megtévesztő.
Egyértelmű, hogy vásárláskor az akciós termékről is nyugtát vagy számlát is kell kiállítani. Ha a nyugtát pénztárgéppel állítják ki, azon szerepel az eredeti ár, és alatta mínusz előjellel az abból adott kedvezmény. Megfelelő az is, ha csak a kedvezményes árat tüntetik fel jelezve, hogy ez kedvezményes ár.
Számla kiállításkor ugyanez a helyzet. De a webáruházak, csomagküldők nagy kérdése, milyen teljesítési időpont szerepeljen a számlán. Azt, hogy a vevő mikor fogja átvenni a terméket, nem lehet előre megjósolni. Mivel a teljesítés időpontja nem ismert, a jogszabályi előírás szerinti az a helyes egy bankkártyás vásárlásnál, hogy előlegszámlát állít ki a kereskedő. Majd amikor a csomagot megkapja a vevő, akkor az átvételtől számított 8 napon belül kiállítja a végszámlát.
A pénz beérkezésekor kiállítani egy bankkártyás fizetési módú számlát, amin a teljesítés időpontja a bankkártyás fizetés napja, a hatályos Áfa törvény előírásainak nem felel meg.