Új eleme van a műszaki vizsga folyamatának a 2021. január 1-je után forgalomba helyezett autók esetében.

Mivel módosult a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról, a műszaki vizsga folyamatáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, ezért megváltozott Magyarországon a műszaki vizsgáztatás májustól. Erről bővebben a Magyar Közlöny 2023/49-es számában lehet olvasni. A módosított jogszabály teszi lehetővé, hogy 2023. május 20-ától a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatok nyomon követése és bejelentése (a 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint) megvalósuljon. A gyakorlatban ez a következőket jelenti: ha a belső égésű motoros fiatal autók időszaki műszaki vizsgára mennek, akkor megtörténik a valós fogyasztási adatok kiolvasása, az adattömeg összegyűjtése és továbbítása az illetékes Európai Uniós intézmények felé.

Erre a lehetőséget az úgynevezett OBFCM az On Board Fuel Consumption Monitoring rendszer biztosítja. Az EU-tagállamokban már a 2021. január 1-jétől forgalomba helyezett összes autóban benne kell lennie ennek a rendszernek és a fogyasztási adatok kiolvasását biztosító csatlakozónak. A személyautókban a teljes életciklus alatt, az elsőtől az utolsó megtett kilométerig tárolódnak a fogyasztási adatok.

Jelenleg ugyan még csak kevés autó érintett a fogyasztási adatok továbbításában, de 2025-ben már többeket érint majd a változás. Most csak a megkülönböztető jelzés használatára jogosult személyautók az évente ismétlendő műszaki vizsga miatt és azok a gépkocsik, amelyeket valamilyen átalakítás, elsősorban vonóhorog felszerelése miatt kell műszaki vizsgára vinni az első négy éven belül érintettek.

A hatósági vizsgadíj mindezek ellenére változatlanul 16 290 forintos összegű marad, nem fog emelkedni.

Ráadásul az autó tulajdonosa (nem az üzembentartója) mondhatja azt, hogy nem járul hozzá az adatok kiolvasásához és továbbításához. Ezt tulajdonosnak vagy képviselőjének írásba kell adnia és akkor elmarad a vizsga erre vonatkozó része. De bármilyen értéket olvasnak is majd ki az autóból a műszaki vizsga során, az emiatt nem tud majd megbukni a műszaki vizsgán. Kis hibaként sem fogják jegyzni a többletfogyasztást és nincs meghatározva határérték a még tolerálható eltérésre.