Kihirdették a nyugdíjak júliusi kiegészítő emelését szabályozó rendeletet.

A nyugdíjak emelését szabályozó 161/2022. kormányrendeletben az áll, hogy 2022. január 1-jei visszamenőleges hatállyal 2022. július 1-jétől 3,9 százalékkal kell megemelni azt az öregségi nyugdíjat, özvegyi nyugdíjat, szülői nyugdíjat, árvaellátást, baleseti hozzátartozói nyugellátást, amely nyugellátást megillette a 2022. január 1-jei nyugdíjemelés.

Az infláció miatt a kormány nem csak novemberben hajt végre nyugdíjemelést, hanem júliusban is. Az év elején 5 százalékkal emelték a nyugdíjakat. Ehhez júliustól további 3,9 százalékot adnak hozzá, januárig visszamenőleg. Így összesen 8.9 százalékos lesz a nyugdíjemelés. Ez kicsivel magasabb, mint a KSH által márciusra jelzett 8,5 százalékos infláció. Az MNB legutóbbi előrejelzésével viszont összhangban van, ahol 7,5 és 9,8 százalék közé becsülték az inflációt.

• A januári 5 százalékos és a júliusi 3,9 százalékos emelések után az átlagnyugdíj 161 ezer forintról, 167 ezer forint fölé is emelkedhet. A jogosultak júliusban 6 hónapra visszamenőleg, egy összegben megkapják a 3,9 százalékot. Ha egy személy részére egyidejűleg több, a rendelet alapján emelendő ellátást folyósítanak, az ellátásokat külön-külön kell emelni.
  • Ez azt is jelenti, hogy a január-június hónapokra járó emelés összegét, valamint tizenharmadik havi nyugdíjra vagy tizenharmadik havi ellátásra való jogosultság esetén az arra járó emelés összegét a 2022 júliusára járó ellátással egyidejűleg, egy összegben, hivatalból kell folyósítani. Több nyugellátásra való jogosultságot érintő változás esetén a változás időpontjától kezdődően a saját jogú és a hozzátartozói nyugellátásokat olyan módon emelt összegben kell tovább folyósítani, mintha ez az ellátás a változás napját megelőzően is önállóan került volna folyósításra.

Nagyjából egy százaléknyi nyugdíjemelés 40 milliárd forintba kerül. Így a júliusi emelések 156 milliárd forintos többletkiadást jelenthet a költségvetésnek.